Od 08. do 12. svibnja 2017. POU Libar je sudjelovao u studijskom posjetu u Švedskoj, u Stockholmu.
Tema studijskog posjeta je bila upoznavanje Švedskog modela strukovnog obrazovanja i usporedba s istim u zemljama diljem EU.
Naša Voditeljica Marina Vlaić se vratila oduševljena koliko Švedska kao država ulaže u kvalitetno obrazovanje mladih, ali i odraslih. Naglašavamo kvalitetno!
Svi smo svjesni koliko u Hrvatskoj nedostaje električara, zavarivača, montera, tesara … i drugih strukovnih profila. Ista je situacija svugdje u Europi.
Stoga Švedska potiče mlade ali i odrasle da odaberu strukovne programe te potiče školovanje na radnom mjestu. To najjednostavnije rečeno znači da se učenici školuju u učionici najviše dva dana tjedno, a ostatak tjedna provode u stvarnim tvrtkama gdje obavljaju stručnu praksu, ali i konkretno rade.
Naravno za takav oblik školovanja potrebne su i tvrtke koje su uglavnom privatnog vlasništva. Međutim i oni su svjesni da im je potrebna radna snaga stoga rado surađuju sa školama – imaju razvijeno društveno odgovorno ponašanje.
Međutim Švedska država ih ipak motivira da sudjeluju u obrazovanju na način da tvrtkama dodjeluje godišnje par tisuća eura po učeniku. Tvrtke uglavnom dio tog novca potroše na stipendiranje učenika – odnosno učenici ne rade besplatno.
Nadam se da već uočavate razliku između strukovnog obrazovanja u Hrvatskoj i u Švedskoj.
Po završetku školovanja većina učenika se i zaposli u tvrtkama gdje su obavljali stručnu praksu.
Idealno, zar ne?
Ono što nas je oduševilo je što ne postoji velika razlika između privatnih i državnih škola u Švedskoj. Svaki učenik „vrijedi“ oko 12000 eura. Ako učenik odluči pohađati državnu školu onda ta škola dobiva 12000 eura, a ako odluči pohađati privatnu onda ona dobiva školarinu. Znači sve škole se moraju potruditi da privuku učenike i naravno poticati ih da i završe školovanje. Troškovi rada, struja, voda, održavanje zgrada, materijali, plaće profesora … se financiraju sa tim novcem. Tako da ne vrijedi hrvatski model: koliko god da radiš ili ne radiš, koliko god da se zalažeš ili ne zalažeš svakog prvog u mjesecu dobiješ istu plaću. Sve po zaslugama, bilo da je riječ o privatnim ili državnim školama. Švedski model je puno odgovorniji. Naravno da postoje švedske agencije koje kontroliraju kvalitetu provođenja obrazovnog programa.
U Švedskoj se traži sudjelovanje tvrtki u kreiranju politike obrazovanja, odnosno traže se njihovi inputi o broju potrebnih budućih zaposlenika i o kvaliteti obrazovnih programa. Slušaju se preporuke njihovih sindikata te se „izbacuju“ zastarjele i nepotrebne nastavne cjeline iz programa i dodaju ažurirane i potrebne. Cijeli taj proces traje kratko a ne kao kod nas u Hrvatskoj po par godina.
Smatramo da bi se Hrvatska trebala ugledati na švedski model strukovnog obrazovanja pogotovo stoga što smo prije 30ak godina provodili nešto slično.
Također Šveđani su svjesni da se tržište strahovito brzo mijenja, stoga puno ulažu u obrazovanje odraslih. Ljudi brzo mijenjaju svoja zanimanja i zvanja, a država ih u tome podupire. Svjesni su da je bolje odraslome čovjeku omogućiti i platiti osposobljavanje, prekvalifikaciju ili doškolovanje nego imati nezaposlenog i nesretnog čovjeka na zavodu.
Sustav obrazovanja im je dinamičan, fleksibilan, pravedan i brz.
Posjetili smo nekoliko švedskih ustanova za strukovno obrazovanje i ono što je zadivljujuće, ravnatelji svih ustanova su imali najviše 38 godina. Možda je i u tome srž svega. Dinamično, fleksibilno i pravedno obrazovanje mogu omogućiti jedino ljudi takvog profila.
Uglavnom, POU Libar je ostvario kontakte sa pojedinim švedskim strukovnim školama tako da očekujemo kvalitetnu suradnju s istima u skoroj budućnosti.
Zahvaljujemo se švedskoj nacionalnoj agenciji, a posebno gospođi Ingrid Gran čija je organizacija bila jednom riječju savršena. POU Libar je sudjelovao na niz seminara, tečajeva, posjeta diljem Europe, ali nikada na jednom ovakvom inspirirajućem, edukativnom, produktivnom i zanimljivom studijskom posjetu.
Zahvaljujemo se i Hrvatskoj Agenciji za mobilnost i programe EU što je omogućila da POU Libar sudjeluje u aktivnosti transnacionalne suradnje „The Role of social Partners in VET“.
Sudjelovanje POU Libra u aktivnosti transnacionalne suradnje – studijski posjet „The Role of social Partners in VET“